مداس

ساخت وبلاگ

گوسفند جز حیوانات اهلی هر کشوری می باشد که در راسته سم داران و گیاه خواران می باشد که انسان ها از پوست، پشم و شیر و گوشت آن استفاده می کنند. اما در این بین اگر شما به دنبال پرواربندی گوسفندان هستید باید به این نکته توجه کنید که گوسفندان زیادی با خصوصیات های مختلف در جهان وجود دارند که همین عامل باعث تفاوت نژاد آن ها می شود. و شما باید با خواندن خصوصیات ظاهری آن ها و اینکه کدام نژاد مناسب محل زندگی شما می باشد اقدام به پرواربندی آن ها کنید.

 

نژاد گوسفند افشاری

پرورش گوسفندان نژاد ایرانی افشاری بسیار با صرفه است. زیرا دارای گوشت و پشم عالی می باشند. زادگاه اصلی نژاد گوسفندان افشاری به زنجان مربوط می شود ولی در حال حاضر در ۱۵ استان دیگر در ایران پرورش داده می شود. این نژاد جزو گوسفندان پرفروش می باشند که دارای بهترین گوشت و سرعت بالای رشد می باشند. در برابر سرما مقاومت دارند و می تواند دو قلوزایی داشته باشند. کم و کیفیت پشم های آن ها جزو موارد خوب می باشد.

 

نژاد گوسفند مهربان

گوسفند نژاد مهربان از نژادهای دوقلوزای ایرانی است که سنگین وزن هم می باشد. زادگاه اصلی این گوسفند همدان بوده ولی در استان های زنجان و کردستان هم پرورش داده می شود. شکل ظاهری آن دارای سر و صورتی بدون پشم می باشد و همچنین در زیر شکم گوسفند هم پشم ندارد. گوسفند نر مهربان شاخ دار و گوسفند ماده مهربان بدون شاخ است. رنگ نژاد مهربان قهوه ای بوده که به صورت سیاه تیره و روشن می باشد.

 

نژاد گوسفند ماکویی

گوسفند ماکویی سفید رنگ بوده و دارای لکه های مشکی در اطراف چشم می باشد. پشم بدن این نژاد سفید و دارای مرغوبیت بالایی است و با تارهای بلندی که دارد در صنایع مختلف استفاده های فراوان دارد. پشم این گوسفند قابلیت رنگ پذیری بالایی را دارد و بسیار پرطرفدار است. میزان پشم آن ۳ الی ۵ کیلو می باشد که بستگی به جنس گوسفند متغیر می باشد. همچنین در تولید گوشت هم جزو نژاد های خوب محسوب می شود.

 

نژاد گوسفند کرمانی

نژاد گوسفند کرمانی از جمله نژادهای پرگوشت و همچنین پشمی می باشند. رنگ پشم و پوست این گوسفندان نخودی می باشد و پشم آن ها در فرش بافی و لباس ها استفاده می شود. پشم این گوسفند رنگ پذیری بالایی دارد و منشا آن کرمان و شهرهای اطراف آن دانست.

 

گوسفند سنگسری

گوسفند سنگسری بهترین گوسفند نژاد گوشتی می باشد که محصول گوشت تقریباً ٪۶۰ وزن گوسفند پیش از ذبح شدن می باشد و به نوعی از لحاظ پرواربندی بهترین گوسفند می باشد. زیست بوم این نوع گوسفند در شهرستان سمنان می باشد. دنبه ی گوسفند سنگسری بسیار کوچک تر از بقیه ی نژاد های گوسفندان است در قوچ و میش های این نژاد شاخ دیده نمی شودگوسفندان سنگسری به علت داشتن جثه ی کوچک توانایی زیادی در راه رفتن و پیمودن راه دارند و به علت کویری بودن منطقه ی زیست آن ها ، گوسفندانی بسیار مقاوم می باشند.

 

نژاد گوسفند سنجابی

گوسفند نژاد سنجابی را هم می توان پشمی و هم گوشتی دانست. سوددهی هم در پشم و هم در گوشت بسیار بالا می باشد. رنگ این نژاد سفید و نخودی می باشد که برخی از آن ها دارای لکه های قهوه ای در بخش های گردن، دست و پا می باشند. بدن گوسفندان دارای بدنی بزرگ و پر از گوشت می باشند و سود زیادی را نصیب دامداران می نماید. پشم های این نژاد بلند و ضخیم می باشد و کیفیت خوبی دارد.

 

نژاد گوسفند مغانی

گوسفند مغانی از نژادهای ایرانی در مناطق آذربایجان شرقی می باشد که گوشتی و شیری محسوب می گردد. گوسفند مغانی دارای جثه نسبتاً حجیم و عضلانی می باشد که بیشتر در نواحی ییلاقی غرب دریای خزر و یا در دشت مغان زندگی می کند که نظر نژادی نسبتاً خالصی می باشد. گوسفند مغانی از نژادهایی می باشد که تولید بره های سنگین را زایش دارد. بره های مغانی در زمان تولد ۴ کیلو دارد و در زمان شیرگیری در حدود ۲۳ کیلو وزن دارد.

 

نژاد گوسفند زل

نژاد گوسفند ایرانی زل از نوع گوشتی می باشد و سرشار از انواع پروتئین و ویتامین است. این نژاد بدون دنبه می باشند و دارای دست و پاهای بلند می باشند. برای پیاده روی در کوهستان توانایی بالایی دارند. این نژاد بیشتر در منطقه های کوهستانی و جنگل ها پرورش داده می شود. این نژاد بین گوسفندان اهلی و وحشی می باشد و دارای هیکل کوچک و سبکی می باشد. البته پوست این نژاد دارای کیفیت بالایی نیست و ضخامت کافی را ندارد.این نژاد در دو فصل بهارو پاییز جفت گیری می نمایند.

 

نژاد گوسفند تالشی

نژاد گوسفند تالشی همان طور که از اسمش مشخص است از منطقه گیلان و تا ارتفاعات حیران پرورش می یابد. این نژاد گوسفندان مشابه گوسفندان زل هستند ولی از لحاظ هیکل بزرگ تر می باشند ولی دنبه کوچکی دارند. رنگ نژاد گوسفند تالشی نخودی و یا سفید می باشد که بخش هایی از بدن دارای لکه های قهوه ای روشن و تیره دارد.

 

نژاد گوسفند شال

رنگ بدن گوسفندان شال در ابتدای تولد خاکستری تیره بوده و بعد از مدتی تیره و مایل به سیاه می شود. برخی از آن ها دارای لکه هایی سفید بر روی پیشانی می باشند که تا بخش عقبی سر هم کشیده شده است. در زیر گلو و همچنین گوش این گوسفندان منگوله هایی وجود دارد که حالت آویزان دارد. دنبه این نژاد بزرگ بوده و همچنین دارای گوش های بزرگی می باشد. این گوسفندان در بخش های سر، دست و پای خود مویی ندارند.

 

نژاد گوسفند فشندی

نژاد گوسفند فشندی از نژادهای گوسفند ایرانی است که مبدا اصلی آن ساوجبلاغ می باشد. نژاد گوسفند فشندی گوشتی و شیری می باشد و رنگ آن در ابتدا قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره و سپس کرم می باشد. این گوسفند مشابه گوسفند زندی می باشد و دارای هیکل بزرگی می باشد. از لحاظ تولید پشم نیز این نژاد دارای پشم ضخیمی می باشد. جثه نژاد گوسفند فشندی متوسط تا بزرگ است و دارای رنگ های کرم، قهوه ای روشن و قرمز می باشد.

 

نژاد گوسفند زندی

نژاد گوسفند زندی نژادهای پوستی و گوشتی حساب می شود ودر زمان تولد دارای رنگی کامل سیاه می باشد ولی بعد از شش ماهگی رنگ آن متمایل به قهوه ای بور می شود. این گوسفندان جزو گوسفندان گوش دار هستند که برخی مواقع بدون گوش و یا نیم گوش می باشند. این نژاد گوسفند زندی دارای بهترین گوشت گوسفندی می باشند. از پوست بره گوسفند زندی می توان جهت ساخت لباس استفاده نمود.

 

نرم افزار مدیریت دام، نرم افزار پرورش گوسفند، مدیریت دام سبک، پرورش صنعتی گوسفند، مداس

مداس...
ما را در سایت مداس دنبال می کنید

برچسب : مداس, مدیریت دام, پرورش صنعتی گوسفند, نرم افزار پرورش گوسفند, مدیریت دام سبک, نویسنده : s-v-kh ms-dos بازدید : 122 تاريخ : يکشنبه 9 مرداد 1401 ساعت: 11:37